Flow: 3 keer hoe je bergen verzet en energie krijgt, tegelijkertijd

Een avondje op de bank hangen, serietje erbij, iets lekkers. Volledig ontspannen. Niets mis mee.

Een ochtend zonder kinderen. Boodschappen, schoonmaken, een paar taken voor je werk doen. Gedaan wat gebeuren moest. Ook niets mis mee.

Stel je zou die twee dingen kunnen combineren op sommige momenten: ontspannen en bergen werk verzetten. En je daarbij ook nog heerlijk voelen. Die momenten worden in de psychologie mastery experiences genoemd. Tijdens mastery experiences ervaar je flow.

Ik ga je leren hoe je meer flow kunt ervaren.

MEER FLOW, MEER ENERGIE, MEER GEDAAN KRIJGEN, MEER GELUK

Ik denk dat we flow allemaal wel herkennen. Het is het gevoel wanneer je helemaal op kunt gaan in iets. Wanneer je geen besef meer van tijd voelt. Dingen gaan vloeiend, als vanzelf. Daarna voel je je heerlijk: voldaan, vol vertrouwen en energie.

Ik heb het als ik schrijf, iets creëer, iets afmaak.

Gek is dat eigenlijk: je vraagt heel veel van jezelf en toch geeft flow je energie. Dat lijkt een paradox.

‘Normaal’ ontspannen zorgt ervoor dat je herstelt. Een avondje lekker met je verstand op 0 TLC-en werkt ontspannend en het kost je weinig tot geen energie. Een avond op de bank een boek lezen over iets dat je allang wilt leren kost je meer energie maar levert je waarschijnlijk ook meer energie op. Omdat het net iets meer van je vraagt, omdat het een uitdaging is. En dat is de belangrijkste voorwaarde om flow te ervaren: iets moet niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk zijn.

EXPERIMENT 1: IN 30 MINUTEN NAAR MEER FLOW

Ik daag je uit een experiment te doen waarin je bewust op zoek gaat naar meer flow:

  • Waardoor word jij uitgedaagd?
  • Bedenk een activiteit waarin je een halfuur met die uitdaging aan de slag gaat, vandaag of in ieder geval deze week.
  • Zorg dat er in dat halfuur geen afleidingen zijn (wacht tot je kinderen in bed liggen, draai je telefoon om, zet Outlook uit als je op je werk bent).
  • Zet een timer op een halfuur en ga vervolgens aan de slag totdat het halfuur om is.
  • Evalueer: hoe voelde een halfuur volledig geconcentreerd bezig zijn met iets dat je goed kunt en leuk vindt?

Waarom een halfuur?

Ten eerste omdat je minstens een minuut of 5 nodig hebt om tot die opperste concentratie te komen. Ten tweede omdat je concentratie moet oefenen. We zijn gewend om te multitasken. Dan is een halfuur volledige concentratie al best lang. En ten derde weet ik dat je niet alle tijd hebt. Er zijn andere dingen die ook je aandacht vragen. Een halfuur is te doen, maar geeft je wel die energieboost die je nodig hebt.

EXPERIMENT 2: MEER FLOW ALS HET SAAI IS

Routine, routine, routine: meestal een groot deel van je leven als je mama bent. Elke dag weer die vaatwasser, elke dag weer die was, elke dag weer koken, elke dag weer bad- en bedtijd en gaaaa zo maar door.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind routine behoorlijk saai. Ik word er niet vrolijk van. Het daagt me niet uit. Maar ja, dingen moeten nu eenmaal gebeuren.

Flow kan routine leuker maken. Hoe?

Experimenteer met het volgende zinnetje: ‘De volgende keer dat ik taak X moet doen’:

  • Ga ik proberen dat y% sneller te doen dan normaal
  • Kijk ik hoe ik dingen efficiënter kan doen
  • Deel ik de taak op in subtaakjes van 3 minuten. Ik ga proberen elk taakje af te ronden voordat een liedje op mijn playlist is afgelopen.
  • Of als je echt helemaal nerdy los wilt gaan: https://habitica.com/

Met andere woorden: maak er een spelletje van.

EXPERIMENT 3: MEER FLOW ALS DINGEN EIGENLIJK NET IETS TE MOEILIJK ZIJN

Het omgekeerde kan natuurlijk ook voorkomen. Je zit op je werk en je moet iets doen waar je maar tegenaan blijft hikken. Je weet niet waar je moet beginnen.

Het helpt dan om dingen op te delen in hapklare brokken. Zoals je speelt met lego. De blokken bij elkaar zoeken, beschrijving checken, onderdeel 1 bouwen, onderdeel 2 bouwen en dan pas samenvoegen.

En daarnaast: zie in welke skills je mist. Vraag hulp. Deel je leven in aan de hand van je sterke karaktereigenschappen. Meer daarover lees je hier.

Waardoor ervaar jij flow? Deel in the comments below.

MomUp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *