8 keer hoe ik het 3e trimester van mijn zwangerschap heb overleefd

Die laatste, spannende weken van je zwangerschap.

Ik sliep niet meer, al wist ik niet of dat van de spanning was, omdat ik niet meer lekker lag of omdat ik me onbewust al voorbereidde op al die slapeloze nachten die nog zouden volgen.

Ik kon niet meer goed bewegen en ik kon niet meer eten, omdat mijn buik letterlijk vol zat en rug pijn deed.

Ontspannen lukte ook niet meer goed. Leuke en niet leuke spanning voor wat komen ging wisselden zich in rap tempo af.

Maar het was ook: nog even genieten van die laatste bijzondere periode. Mijn kindjes nog even voor mezelf, voordat ik ze voor altijd met de rest van de wereld moest delen.

En vooral tijdens de laatste weken van mijn eerste zwangerschap: zwangerschapsverlof en alle tijd van de wereld.

Hieronder mijn 8 best practices om de laatste weken van je zwangerschap zo fijn, gezond en bewust mogelijk mee te maken en het gevoel te hebben (soort van) voorbereid te zijn op de bevalling en kraamtijd.

Oh en op voorhand: hoewel ik normaal altijd van de wetenschappelijk bewezen technieken ben, zijn er een aantal hieronder ook van het kaliber ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.

  • Aan de framboosbladthee

Ik weet niet meer precies waar ik voor het eerst las over framboosbladthee. Ik denk dat ik ergens een plaatje met tips voor een snelle bevalling op Pinterest zag, waarin framboosbladthee genoemd werd als de gouden tip voor een voorspoedige bevalling.

Het zou ervoor zorgen dat je sterkere weeën krijgt en het bloedverlies beperkt blijft. Dat leek me wel wat. Dus maakte ik vanaf een week of 35 (eerder mag je er niet mee beginnen, dat zou gevaarlijk kunnen zijn) braaf elke dag een kan met framboosbladthee. Het is nog best lekker ook en ik heb ook nergens kunnen vinden dat het kwaad zou kunnen (mits je er niet te vroeg mee begint!).

Of het echt een positief effect heeft op je bevalling, geen idee. Er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor het positieve effect van framboosbladthee.

Ik ben beide keren wel ontzettend snel bevallen zonder al teveel kleerscheuren (3,5 uur en 40 minuten van eerste wee tot geboorte…), maar zowel mijn oma, moeder en zusje zijn ook zo snel bevallen. Of het kwam door die thee.. we zullen het nooit weten.

Hoe dan ook, die theemomentjes gaven me het gevoel dat ik heel bewust met mijn zwangerschap, kindje en bevalling bezig was die laatste weken. Alleen dat al was fijn.

  • Olie, all over the place

Ik heb heel wat kokosolie, amandelolie en bio-oil verbruikt tijdens mijn beide zwangerschappen.

Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was, smeerde ik elke avond trouw mijn hele lichaam in. Ik heb geen striae aan mijn zwangerschappen overgehouden.

Ook hier weer: er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs dat smeren invloed heeft, maar het kan zeker geen kwaad om je huid soepel te houden. Dus waarom zou je het niet proberen?

Plus het was elke avond weer een ontspan momentje voor mezelf, altijd mooi meegenomen.

  • Een dadel per dag

In tegenstelling tot bovenstaande twee punten, is voor het positieve effect van het eten van dadels tijdens de laatste weken van je zwangerschap, wel wat wetenschappelijk bewijs gevonden.

Een aantal kleine studies (met behoorlijk wat limitaties, dus neem het met een korreltje zout) lieten zien dat bij het eten van 4-6 dadels per dag, de bevalling sneller en gemakkelijker kon verlopen en er minder bloedverlies was na de bevalling.

Dadels bevatten van nature veel vezels en allerlei mineralen. Daarnaast bevatten ze ook veel suiker. Pas er dus mee op als je (zwangerschaps-)diabetes hebt. Ik at er 1 of 2 per dag, als tussendoortje, als ik naar iets zoets verlangde. Ook al bevatten dadels veel suiker, ze bevatten in ieder geval meer goede voedingsstoffen dan een pak koekjes.

  • 18 jaar flash-forward

Iets dat op mijn to-do lijstje stond tijdens mijn zwangerschapsverlof: een brief schrijven aan mijn dochters die ze mogen openmaken op de dag dat ze 18 worden.

Nog voordat ik ze ontmoet had, nog voordat ik wist hoe ze eruit zouden zien, nog voordat ik wist hoe hun karakter zou zijn. Mijn dromen, wensen, adviezen verzameld voordat ik moeder werd.

Voor mij ook weer een superfijn moment om stil te staan bij het einde van een zwangerschap en het begin van een leven samen.

  • Ga naar buiten

Het is al langer bekend dat bewegen tijdens je zwangerschap goed voor je is.

Je herstelt gemakkelijker na je zwangerschap als je in beweging blijft tijdens je zwangerschap, je bevalling kan er gemakkelijker door verlopen, je slaapt er beter door, het zorgt voor ontspanning en het helpt allerlei klachten die je tijdens je zwangerschap kunt hebben te voorkomen.

Wel is het zo dat allerlei sporten onveilig zijn tijdens de zwangerschap (vooral bij ‘contactsporten’ en sporten waarbij het risico op vallen groot is) en dat je altijd met je arts of verloskundige moet overleggen of je kunt blijven sporten.

Iets wat bijna altijd mag is wandelen.

Maak daar gebruik van.

Ik heb de laatste weken, zeker tijdens mijn eerste zwangerschap heel wat afgewandeld.

Naast dat je beweegt, maak je ook je dagelijkse dosis vitamine D aan. Mijn kindjes werden beiden in de late herfst geboren. Tijdens de twee kluizenaarswinters die volgden kon ik niet wachten om weer naar buiten te gaan.

  • Massaji, massaji

Ik vond dat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof dingen moest doen om te genieten, ontspannen en mijn lijf rust te gunnen.

Dus ik boekte een zwangerschapsmassage. Een aanrader.

Zoek wel iemand die specifiek zwangerschapsmassages geeft, liefst met een speciale bank voor zwangeren. Anders heb je kans dat je ongemakkelijk ligt en je helemaal niet op je gemak voelt (gebeurde mij tijdens mijn tweede zwangerschap toen ik een random Thaise massagesalon lag).

  • Powernap erop los

Maar echt…

Pak.zoveel.mogelijk.slaap.

Niet alleen om je lijf en geest te laten uitrusten, maar ook omdat dit straks (als je een beetje pech hebt) voor langere tijd tot het verleden gaat behoren.

  • Hulptroepen verzamelen

Ik kan het niet genoeg benadrukken: verzamel alle hulp die je kunt gebruiken. Tijdens de laatste weken van je zwangerschap, maar ook voor de periode erna.

Dat spreekwoord ‘it takes a village to raise a child’… Ik ervaar het echt zo.

Ik zou niet weten wat ik zou moeten zonder mijn partner en mijn familie..

Hulp. Voor de maaltijden tijdens de eerste weken met een newborn, voor het sussen van mijn baby als ik echt even moest douchen of stofzuigen, voor de mental support, voor de wijze lessen, voor het feit dat ze het mogelijk maken dat ik kan werken en soms ook nog een date night met mijn liefde kan ervaren.

Ik weet dat het voor veel vrouwen moeilijk is om hulp te vragen. Probeer je te realiseren dat dit echt het spitsuur van je leven is. Veel drukker dan nu zul je het waarschijnlijk niet krijgen. Het (nieuwe) moederschap is 24/7 hard werken. Dus als iemand je wilt helpen: accepteer het. En koester die persoon met heel je hart. Er komt vast wel weer een tijd dat je iets terug kunt doen.

Hoe ben jij de laatste weken van je zwangerschap goed door gekomen?

MomUp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *