Als X dan Y = succes

Implementatie intenties. Implementatie wat? I feel ya… Laten we ze imps noemen voor het gemak.

Ik las er voor het eerst over toen ik nog studeerde. En geloof me, ik spitte heel wat wetenschappelijke artikelen door, voordat ik door had dat het om iets heel simpels gaat.

Dit klinkt namelijk heel moeilijk, maar is het helemaal niet.

Een imp is een gigantisch overrated woord voor een ‘als x dan y’ doel. Dat klinkt misschien nog moeilijk, maar ik zal het uitleggen.

STEL: JE WILT AFVALLEN

Je weet dat je een zwak hebt voor chips wanneer je ’s avonds op de bank zit met de laatste aflevering van Game of Thrones (ten eerste is het ZO spannend dat je ongemerkt een zak leeg eet, ten tweede is het ZO moeilijk om je te houden aan je doel wanneer je er een zware, drukke dag op hebt zitten en je ein-de-lijk rustig zit). I feel ya, again.

Je moet hier dealen met een uitdaging. In dit geval is die uitdaging verleiding. Verleiding om te eten. En die verleiding weerstaan is moeilijk. Als je met 3-0 voor wilt staan, zorg je dat je een plan klaar hebt voor het moment waarop verleiding zich voordoet.

Waarom? Omdat je waarschijnlijk moe bent en je met andere dingen bezig bent. Je hersenen hebben teveel aan hun hoofd. Op DIT specifieke moment, ben je niet bezig met wat je volgende week, volgende maand of over een halfjaar wilt bereiken. Je wilt je NU goed voelen. Je denkt min of meer op de automatische piloot. En dus eet je die zak chips leeg.

JE AUTOMATISCHE PILOOT OM DE TUIN LEIDEN

Door een ‘als x dan y’ plan op te stellen, ben je je automatische piloot voor. En hoe vaker je dat ‘als x dan y’ plan vervolgens toepast, hoe groter de kans is dat dit je nieuwe automatische piloot gaat worden.

Een voorbeeld: ‘Als ik ’s avonds op de bank voor de tv zit, dan zorg ik dat ik chips in een kommetje doe (zodat ik niet de hele zak opeet, maar alleen een kommetje :)).

Als X, dan Y = succes. Zo simpel kan het zijn.

HET OPSTELLEN VAN DE FORMULE

Een goed ‘als x, dan y’ plan kun je opstellen door jezelf een aantal vragen te stellen:

Om de X te bepalen:

  • Wat zijn voor jou moeilijke situaties? Wanneer kom je verleiding tegen?
  • Waaraan herken je een moeilijke situatie? Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, stress, de avonden, wanneer je een rotdag hebt gehad op je werk, etc.

En om de Y te bepalen:

  • Hoe kun je met een moeilijke situatie omgaan?
  • Wat heb je nodig om dit daadwerkelijk te doen? Moet je voorbereidingen treffen?

Lukt het niet om goede ‘als x, dan y’ plannen op te stellen? Dan kan ik je helpen (link).

Wat zijn jouw imps? Deel ze in de comments (en deel vooral ook als je nog meer van dit soort easy peasy tips hebt om je motivatie te boosten!).

MomUp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *