Hoe je spijt of schuldgevoel in je voordeel kunt gebruiken

Ben je aan het werken aan een doel en laat je motivatie het wel eens afweten? Je kunt spijt en schuldgevoel in je voordeel gebruiken en je motivatie van een down weer naar een up brengen. Hieronder lees je hoe!

Komt dit je bekend voor? Mij namelijk wel :).

Vandaag had je ein-de-lijk alles geregeld om te gaan sporten. Boven op je speciaal ingerichte kamer zou het gaan gebeuren. Ipad erbij, Youtube in de startblokken, sportkleren aan, kindjes onder papa’s hoede, geen werk, geen huishouden, geen afleiding. 

Of toch? Die nieuwe vlog op Youtube trekt ook je aandacht. Of Instagram. Of toch nog even die ene mail sturen. Nu die Ipad er toch ligt…

HET VERSCHIL TUSSEN WAT JE MOET DOEN EN WILT DOEN

Ik maak het een beetje belachelijk natuurlijk. Maar het is wel de realiteit waar we allemaal, meerdere keren per dag, mee te maken krijgen: het gat tussen wat je op dit moment zou moeten doen en wat je op dit moment wilt doen.

Vaak gaat dat goed en doe je wat je je had voorgenomen. Omdat je niet anders kan. Omdat je de energie ervoor hebt. Je moet wel koken, de hond uitlaten, naar je werk, boodschappen doen en je kent de rest van het verhaal wel. Anders gaan er nu eenmaal dingen mis.

Zodra er dingen moeten gebeuren die niet strikt noodzakelijk zijn, die ook niet per se leuk zijn en als je energieniveau misschien al laag is, wordt de verleiding om iets anders te gaan doen groter.

En dan kun je maar beter alle zeilen bijzetten wil je je doel behalen.

SPIJT EN SCHULDGEVOEL GEBRUIKEN OM JE DOEL TE BEHALEN

Die zeilen bijzetten, kun je doen met het volgende trucje:

Vraag je af van welke keuze je meer spijt of schuldgevoel gaat krijgen. 

Ik vraag je eigenlijk om een blik in de toekomst te werpen.

Stel je ligt vanavond in bed, welke keuze gaat je dan meer spijt of schuldgevoel opleveren? Sporten of surfen (op internet)?

WANNEER HET OM ECHT MOEILIJKE BESLISSINGEN GAAT

Stel, er speelt een wat grotere, moeilijkere keuze. Je moet bijvoorbeeld kiezen tussen een belangrijke opdracht afmaken op je werk of de voetbalwedstrijd van je zoontje bijwonen. Het is het een of het ander. Allebei belangrijk.

Weer kun je spijt en schuldgevoel in je voordeel gebruiken om een keuze te maken.

Hoe? Door spijt en schuldgevoel in perspectief te plaatsen:

  • Waar heb je over tien minuten het meest spijt/schuldgevoel over?
  • En morgen?
  • Volgende week?
  • Volgend jaar?
  • Over 10 jaar?

Op korte termijn lijkt die opdracht op je werk misschien de meest voor de hand liggende keuze. Maar ik kan me voorstellen dat als je verder de tijd in gaat, die wedstrijd toch de overhand krijgt. Dat eerste doelpunt herinner je je voor altijd.

Het maakt mij niets uit welke keuze je maakt. Alles is goed, als jij en je toekomstige zelf zich er maar goed bij voelen.

Heb jij spijt of schuldgevoel wel eens in je voordeel gebruikt? Ik ben benieuwd!

MomUp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *