WOOP, WOOP. Vier stappen om van willen, doen te maken

Willen veranderen is een ding.

Van willen naar daadwerkelijk doen, is een tweede.

WOOP kan je daarbij helpen.

4 STAPPEN, GROOT RESULTAAT

WOOP staat voor Wish, Outcome, Obstacle en Plan. Vier stappen dus, die echt werken (er is maar liefst 20 (!) jaar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) en gemakkelijk toe te passen zijn:

  • Wish

Je wens. Wat wil je graag bereiken op de korte termijn (binnen vandaag en vier weken)? De ideale wens is een uitdaging voor je, maar wel een uitdaging die realistisch is.

  • Outcome

De uitkomst. Tijd om je ogen te sluiten, een diepe zucht te nemen en na te denken over wat het met je doet als je je wens kunt waarmaken. Wat is voor jou de best mogelijke uitkomst?

  • Obstacle

De obstakels. Wat gaat het je moeilijk maken? Dat kan van alles zijn: een emotie, een gedachte over jezelf, een hardnekkige gewoonte, vermoeidheid, het weer, de zoveelste discussie met je partner over wie de hond uitlaat. Je snapt het wel.

  • Plan

Je plan. Wat wordt je plan om met je obstakel om te gaan? Schrijf dit op in de vorm van een als-dan zin. Dus: “Als…(obstakel), dan… (plan)” (link).

WANNEER GEBRUIK JE WOOP?

In mijn ogen werkt WOOP vooral goed wanneer je al duidelijk voor ogen hebt wat je op de écht lange termijn wilt bereiken, over een halfjaar bijvoorbeeld. Hoe je dat doet lees je in het MomUp e-book. Je kunt WOOP vervolgens gebruiken om je lange termijn doel verder uit te werken in hapklare brokken. Een plan voor vandaag, morgen of de komende vier weken is namelijk gemakkelijker te overzien dan een plan voor het komende halfjaar. Dat houdt je motivatie op peil. En meer motivatie betekent weer een grotere kans op succes.

WOOP geprobeerd? Deel in de comments of WOOP jou geholpen heeft (en of je nog meer van deze easy peasy tips hebt om je motivatie te boosten)!

MomUp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *