5 tips voor een meer ontspannen #momlife

Ontspannen en een werk-privé balans vinden is in onze maatschappij, waarin alles 24/7 doorgaat, sowieso al een uitdaging. Zodra je een kind krijgt, wordt het vinden van die balans nog een graadje moeilijker.

Een tijdje terug bekeek ik de documentaire ‘ticket to the tropics’ van bvfamilie.nl. Er komen vaders en moeders aan het woord, maar ook opa’s en oma’s. Ze vertellen over het gezin in het hedendaagse Nederland en over de keerzijde van de welvaartsmedaille. We moeten zoveel. Van onszelf en van de maatschappij. We rennen ons rot. De dagen zijn lang en de nachten zijn kort. Vaak zijn die nachten ook nog gebroken. De druk op gezinnen is in alle opzichten hoog. Voor vaders, maar in nog grotere mate voor moeders.

Ook ik ervaar deze eerste jaren met kleine kinderen als een ‘ticket to the tropics’, als de tropenjaren. Toch heb ik de afgelopen jaren een aantal manieren verzameld om net iets meer balans en minder stress te ervaren, zodat #momlife iets meer ontspannen wordt :).

5 TIPS OM MEER BALANS IN JE LEVEN TE ERVAREN

  • Schakel hulptroepen in

Ken je dat spreekwoord ‘it takes a village to raise a child’? Zo ervaar ik het echt. Ik zou nergens zijn zonder de hulp van mijn familie, vriend, maar ook van mijn schoonmaakster. Je kunt het allemaal alleen doen, maar waarom zou je als het niet hoeft? Ik weet dat het voor veel vrouwen lastig is om hulp te accepteren, ook voor mij. We voelen ons al snel schuldig en willen niemand tot last zijn. Het helpt om dat uit te spreken, want vaak wil de ander je juist graag helpen en zijn je eigen gedachten niet helemaal realistisch. Jij voelt je misschien schuldig, terwijl het de ander een heel fijn gevoel geeft om te helpen. Ook betaalde hulp kan het verschil maken tussen wel of geen balans in je leven ervaren. In de vorm van kinderopvang, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van een schoonmaakster, tuinman of boodschappen die je laat bezorgen. Ik weet wel dat ik liever een keertje minder ga uit eten of iets minder kleding koop, als ik daardoor minder stress heb omdat ik mijn huishouden niet in mijn eentje hoef te draaien.

  • Vaker in het ‘nu’ leven

Als er iets is dat me heeft geholpen meer balans te ervaren, dan is het wel door te proberen vaker in het ‘nu’ te leven. Niet constant met mijn gedachten bij morgen of gisteren te zijn, maar in het moment. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar zeker op de dagen dat ik met mijn kinderen ben, helpt het me. Om te relativeren (de tijd gaat zo snel!). Om te genieten (minder afleidingen). Ik zat vaak met mijn gedachten bij mijn werk of de tig to-do lijstjes die er nog lagen, terwijl ik niets gedaan kreeg omdat ik de kindjes om me heen had. Dat maakte me gestrest. En of ik me daar nu wel of niet druk over maakte: het veranderde niets aan de situatie. Dan maar beter genieten van het moment, want hey, er komt vast een dag waarop we willen dat het weer zoals vandaag was.

  • Vaker ‘nee’ zeggen

Sta er eens bij stil. Hoe vaak zeg je ‘ja’ tegen iets waar je eigenlijk ‘nee’ tegen zou willen zeggen? Dingen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt of waar iemand anders prima jouw rol zou kunnen overnemen. Dingen waardoor je drukke agenda nog drukker wordt en waardoor je werk-leven balans in de knel raakt. Meer daarover lees je ook in dit artikel. Ook dit is weer een lastige voor veel vrouwen. We voelen ons verantwoordelijk voor alles en iedereen, terwijl we dat helemaal niet zijn. Vaker ‘nee’ zeggen is een kwestie van trainen. De eerste keer is het wellicht moeilijk, de tweede keer ook, maar het wordt steeds gemakkelijker. Een tip: bedenk als je het lastig vindt om ‘nee’ te zeggen, voordat je het gesprek aangaat al wat je gaat zeggen.

  • Meer leren loslaten

Ik haalde het eerder al even aan: we voelen ons vaak verantwoordelijk voor heel veel dingen waar we niet verantwoordelijk voor zijn. Of we maken ons druk over dingen waar we niets aan kunnen veranderen. Je gedachten zijn daarin allesbepalend. Ze maken of breken je. Meer over de invloed van je gedachten en leren loslaten lees je in dit en dit artikel. Leren loslaten maakt ruimte om je aandacht te focussen op de dingen die er écht toe doen. En dat zorgt er weer voor dat je meer balans en minder stress ervaart.

  • Plan, plannen en nog meer plannen

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar naast meer leven in het ‘nu’ kan ook een strakke planning je helpen om meer werk-leven balans te vinden. Het leven met kinderen is druk. School, werk, huishouden, sport- en speelafspraken van je kinderen, zelf sporten en een sociaal leven bijhouden, koken, boodschappen, feestdagen, verjaardagen. Er speelt zoveel. Ik plan ontzettend veel vooruit, zodat ik nooit (of in ieder geval zelden) last-minute stress ervaar. Dat doe ik dagelijks (bijvoorbeeld door kleding/lunch de avond van tevoren al klaar te leggen), wekelijks (bijvoorbeeld door boodschappenlijstjes/een weekmenu te maken), maandelijks (wie is er deze maand jarig en welke feestdagen hebben we?), maar ook jaarlijks (door te reflecteren op het jaar in alle rollen die ik heb en dan te bedenken waar ik naartoe wil). Het kost tijd om te plannen, maar levert je nog veel meer tijd op. Dat alles scheelt zoveel stress en zorgt ervoor dat ik een betere werk-privé balans ervaar.

Heb jij nog tips om een betere werk-privé balans en een meer ontspannen #momlife te ervaren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *