Je zwangerschapskilo’s kwijtraken en je top voelen? Check deze gids!

2 zwangerschappen en 2 keer was de eindstand ruim 20 kg erbij. Beide keren heb ik me er best wel zorgen over gemaakt, want hoe verlies je al die zwangerschapskilo’s weer? Hoe gaat afvallen na een zwangerschap in zijn werk? Komt het ooit nog ‘goed’ met mijn lichaam?

Echt sporten kwam er tijdens mijn zwangerschappen niet van (de eerste keer dacht ik dat het zo’n vaart niet zou lopen en de tweede keer had ik het te druk met een nieuwe baan en achter een dreumes aanrennen dat sporten niet in me op kwam). Ik probeerde wel elke dag een lunchwandeling met collega’s of een lange wandeling met de hond te maken, maar dat was het dan ook wel zo’n beetje. Oh ja, en zwangerschapsyoga in het water. Maar dat was meer chillen in het bubbelbad dan daadwerkelijk bewegen.

Wat eten betreft nam ik het ervan. Ik at niet echt voor twee, maar ik lette er ook niet op. Het gebeurde regelmatig (lees: meerdere malen per week) dat we met chocoladedobbelsteentjes van Domino’s of een McKroket een aflevering van Vikings of Game of Thrones keken. En dus vlogen die zwangerschapskilo’s eraan.

Toch heb ik me onnodig druk gemaakt over het afvallen na een zwangerschap. Ik was redelijk snel weer terug op mijn oude gewicht, zonder dat ik daar heel veel moeite voor heb hoeven te doen.

Waarom? Ik denk dat het combinatie was van de juiste mindset, voeding en beweging. Afvallen na je zwangerschap hoeft met deze tips niet moeilijk te zijn.

MINDSET BIJ HET AFVALLEN NA EEN ZWANGERSCHAP

Tijd.

Beginnende met de, in mijn ogen, meest belangrijke tip. Jezelf de tijd gunnen is zo belangrijk. Afvallen na je zwangerschap duurt een tijdje. Dat oude spreekwoord ‘9 maanden op, 9 maanden af’, daar zit echt een kern van waarheid in.

De eerste paar weken verlies je in snel tempo veel zwangerschapskilo’s. Daarna bereikt je gewicht meestal een soort plateau. Dat was de eerste keer het moment dat ik lichtelijk in paniek raakte van het idee dat het misschien nooit meer goed zou komen.

Maar na een maand of 9 viel het me op dat alles weer wat strakker werd. Zonder dat ik daar echt iets speciaals voor had gedaan. Op de eerste verjaardag van m’n oudste dochtertje paste ik met gemak weer in m’n oude, maatje 34, spijkerbroek. Het viel ongeveer samen met het moment waarop ik geen bossen haar meer verloor en de huid op mijn buik vanzelf weer wat elastischer leek te worden. Het ergste slaapgebrek was voorbij, ik was gewend aan een nieuwe rol als mama en met het overleven van het eerste jaar voelde ik me ook weer meer mezelf. In mijn lichaam en in mijn hoofd.

Wat betreft afvallen na je zwangerschap is geduld een schone zaak. Je zwangerschapskilo’s zitten er niet binnen een week aan, dus verwacht ook niet dat ze er na een week weer vanaf zijn. Dat scheelt je heel wat stress.

Geniet.

Cliché, maar zo waar. Je baby is maar een keer klein. Geniet van het nu. Inclusief de gebreken die daarbij horen. Ik weet dat het verleidelijk is om terug te willen naar hoe het vroeger was. Om snel weer helemaal de oude te zijn. Maar heel hard gezegd: het zal nooit meer zoals vroeger worden, in elk opzicht. En dat is prima. Het duurde een tijdje voordat ik daar vrede mee had. Daarna werd het alleen maar leuker, beter. Je vindt je ritme en dingen worden vanzelf gemakkelijker.

Natuurlijk is het goed om bezig te zijn met gezond eten en genoeg bewegen. Maar het is op dit moment niet het allerbelangrijkst. Het komt wel weer en ook dat is prima. Love your life. Ben trots op jezelf. Je hebt net een mensje op de wereld gezet.

Er is voor alles een tijd en plaats, ook om af te vallen na je zwangerschap.

Ben niet te streng voor jezelf.

Dat helpt je echt niet om die zwangerschapskilo’s te verliezen. Het werkt eerder averechts. Meer daarover lees je in dit artikel.

VOEDING EN HET VERLIEZEN VAN JE ZWANGERSCHAPSKILO’S

Doei dieet.

Ga niet diëten, echt, begin er niet aan. Je brengt je stofwisseling alleen maar in de war en daarmee bereik je meer kwaads dan goeds (denk: jojo-effect). Plus, als je borstvoeding geeft komen er teveel afvalstoffen in je moedermelk terecht als jij niet genoeg voeding binnenkrijgt. Dat is niet wat je voor je baby wilt. Je kunt je je zwangerschapskilo’s op een gezondere manier kwijtraken.

De schijf van van 5, maar niet altijd.

Wat moet je dan wel doen om af te vallen na je zwangerschap? Ik ben wat voeding betreft van de oude stempel. Naar mijn mening is normaal, gezond eten de manier om af te vallen na je zwangerschap. Ik denk ook dat je het verst komt met iets dat je kunt volhouden. En dat is niet jezelf elke dag opleggen dat je perfect moet eten. Dat het alles of niets is. De richtlijn voor mezelf is dat ik doordeweeks de schijf van 5 probeer aan te houden en in het weekend mag dat best wat losser zijn. Zorg dat iets dat een gewoonte kan worden, dan heb je de meeste kans op succes op de lange termijn. En dat is met het aanhouden van de oude, vertrouwde schijf van 5 goed te doen (ook deze is trouwens nog niet zo lang geleden helemaal vernieuwd naar de inzichten van nu). Op de site van het voedingscentrum kun je berekenen wat jij nodig hebt, ook als je borstvoeding geeft. En dat is best veel. Ook vind je er recepten, menu’s etc.

Track.

Hou ergens bij wat je eet. Bijvoorbeeld in de MomUp app. Niet per se om calorieën te tellen, maar om je bewust te worden van je eetpatroon en jezelf te motiveren.

Een cheatmeal per dag.

Al die dieetguru’s die roepen een cheatmeal per week: dat is toch helemaal niet realistisch? Liever wat langzamer, maar blijvend, afvallen na je zwangerschap dan steeds de teleurstelling van terugval ervaren. Dus: kies een moment van de dag waarop je het moeilijk vindt om gezond bezig te zijn. Voor mij is dat de avond: het moment waarop ik eindelijk even rust heb. Soms eet ik dan een zak chips leeg en soms ook niet. En ook dat is prima zo.

Mijn details.

Nu denk je misschien, hoe ziet je eetpatroon er dan precies uit? Ondanks dat ik denk dat verandering vooral zit in het HOE dan in het WAT, weet ik ook dat kunnen zien wat een ander doet je kan motiveren of inspireren.

Ik hou van lekker en van veel eten, maar er zijn wel een aantal dingen die er bij mij als gewoontes ingebakken zitten.

In principe drink ik geen frisdrank, maar alleen koffie, thee, water (met bubbels). Ik probeer me te houden aan regelmaat: drie keer een hoofdmaaltijd en twee of drie keer iets tussendoor. Meestal twee keer fruit per dag. Geen extra zout bij maaltijden. Ik probeer 1 of 2 keer per week vis te eten. Meestal volkoren brood. Veel afwisseling. Ik eet overdag eigenlijk nooit iets ‘extra’s’, die cheatmeal bewaar ik tot de avond. Broodbeleg meestal mager: kipfilet, hummus, hüttenkäse, 20+ smeerkaas, extra groenten of fruit. Bakken met olie in plaats van boter. Meestal rode saus in plaats van witte saus. We eten niet heel veel vlees en als we vlees eten is dat kip of rund. Ik ontbijt altijd. En zo vaak als mogelijk ‘homemade’, of het nu om soep of koekjes gaat.

Niets is altijd.

Het valt je hierboven misschien op dat ik het steeds heb over ‘vaak’ en ‘meestal’. Ik kan niet genoeg benadrukken dat zwart-wit denken, denken dat altijd alles perfect moet, niet realistisch is en niet werkt. Zeker niet op het moment dat je een nieuwe balans probeert te vinden met een newborn in huis. Doe zo vaak als mogelijk (waarbij je wel oplet dat je geen smoesjes voor jezelf bedenkt) het juiste. Maar niets kan altijd zo zijn, dat is een illusie die ervoor zorgt dat je teleurgesteld wordt en de kans groter maakt dat je het maar helemaal opgeeft.

BEWEGING EN AFVALLEN NA JE ZWANGERSCHAP

Track.

Ik draag al jaren een fitnesstracker. Het maakt niet uit welke je daarvoor kiest, maar het feit dat je ziet wat je doet, motiveert. Je kunt de gegevens uit de meeste fitness trackers laten synchroniseren met de MomUp app. Zo kun je je voortgang altijd bijhouden.

Zo vaak als mogelijk is.

Ik denk dat 5 keer per week sporten er niet in zit als je kleine kinderen hebt (tenzij je Kim Kardashian heet en 24/7 een nanny om je heen hebt). Roei met de riemen die je hebt en kijk naar jouw persoonlijke situatie. Wanneer vind je het gemakkelijk om te sporten (ochtend, middag, avond, doordeweeks of weekend)? Pas daar je plannen op aan. Alle kleine beetjes helpen, dus ook als je maar 1 of 2 keer per week iets kunt doen: SUPER knap dat je dat doet!

Bewegen is niet per se sporten.

Ik denk dat met het krijgen van kinderen je in een klap ook een stuk minder flexibel wordt. Gebruik dat in je voordeel. Meer bewegen is niet per se sporten in een sportschool of mee doen met een teamsport. Wat dan wel? Daar lees je hier meer over.

TOT SLOT… AFVALLEN NA JE ZWANGERSCHAP IS VOOR IEDEREEN ANDERS

Ik heb door de jaren heen honderden mensen gecoacht. Honderden mensen net als jij en ik. En wat ik uiteindelijk leerde is dat er niet een weg naar Rome leidt. Elke situatie is anders, elk mens is anders en elke periode in je leven is anders. Wat voor mij of voor een ander werkt hoeft niet per se ook voor jou te werken. Wat vroeger werkte hoeft niet nu ook nog te werken. En dus is het zoeken naar een nieuwe balans, zeker wanneer je wilt afvallen na een zwangerschap. Maak daar gebruik van. Vraag je af wat werkt voor jou. Zowel qua mindset, voeding als beweging (al vind ik dat er qua mindset niet zoveel te betwisten valt :)).

Heb je het gevoel dat je meer hulp nodig hebt? Schrijf je dan nu in voor een van de MomUp coachingsprogramma’s. We gaan dan samen aan de slag om jouw zwangerschapskilo’s kwijt te raken.

Wat zijn jouw tips om af te vallen na je zwangerschap? Ik ben benieuwd!

MomUp!

Comments 2

  1. Clair, je stukjes lezen heerlijk weg. En ja het klopt ga niet streng lijnen maar eet gezond en gevarieerd. Probeer te bewegen en geniet vooral van je gezin!!

    1. Post
      Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *